HK-Nytt
13.12.2021
Rita Øren og kollegene mistet jobben etter taxireformen. Nå har de blitt ansatt i Oslo Taxi. - Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren, som likevel håper at regjeringen vil gjøre om på reformen.
- Det har vært en berg-og-dal-bane. Vi hadde forventet nedbemanning, men ikke at alle måtte gå, sier sentralbordoperatør og tillitsvalgt Rita Øren ved Taxi Sør i Kristiansand.
For litt over et år siden - 1. november 2020 - opphevet Solberg-regjeringen begrensningen i antall drosjer. Frislippet av taxiløyver førte til 4.000 nye løyver i Norge. Med flere taxier på veiene, er kampen om kundene hardnet til. Noe som igjen fører til dårligere arbeids- og lønnsvilkår for sjåførene. Men også ansatte ved taxisentralene rammes. Ved Taxi Sør har ni sentralbordoperatører mistet jobbene sine det siste året. Tre ansatte ble oppsagt i begynnelsen av 2021. Øren og fem kolleger må gå 1. februar.
Hun har 15 års erfaring som sentralbordansatt i Taxi Sør. Flere av de andre ansatte har også lang fartstid.
- Å jobbe på sentralbordet er det jeg kan. Jeg har ingen utdannelse. Før jeg begynte i Taxi Sør, var jeg hjemmeværende med barn, sier 49-åringen.
Løsning
Etter mye frustrasjon og spenning har Rita Øren og kollegene i Taxi Sør fått tilbud om jobb i Oslo Taxi. De skal betjene kunder i Oslo og Kristiansand, men med arbeidsplass i sørlandsbyen. Taxi Sør skal kjøpe sentralbordtjenester fra drosjeselskapet i hovedstaden. De skal betale per innkomne samtale.
- Dette er skikkelig vinn-vinn. Veldig gledelig at de kan benytte seg av den kompetansen vi har, sier Øren.
Oslo Taxi har behov for flere ansatte og har bedt en av sentralbordoperatørene i Taxi Sør, som ble sagt opp i mars, om å søke på en jobb i selskapet.
- Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren.
122 flere taxier i Agder
I Agder, hvor Taxi Sør holder til, har antallet drosjer økt med 122 biler på et år, viser tall fra transportloyve.no. Før var det to taxisentraler som konkurrerte om kundene og kontraktene på s
Les opprinnelig artikkelFor litt over et år siden - 1. november 2020 - opphevet Solberg-regjeringen begrensningen i antall drosjer. Frislippet av taxiløyver førte til 4.000 nye løyver i Norge. Med flere taxier på veiene, er kampen om kundene hardnet til. Noe som igjen fører til dårligere arbeids- og lønnsvilkår for sjåførene. Men også ansatte ved taxisentralene rammes. Ved Taxi Sør har ni sentralbordoperatører mistet jobbene sine det siste året. Tre ansatte ble oppsagt i begynnelsen av 2021. Øren og fem kolleger må gå 1. februar.
Hun har 15 års erfaring som sentralbordansatt i Taxi Sør. Flere av de andre ansatte har også lang fartstid.
- Å jobbe på sentralbordet er det jeg kan. Jeg har ingen utdannelse. Før jeg begynte i Taxi Sør, var jeg hjemmeværende med barn, sier 49-åringen.
Løsning
Etter mye frustrasjon og spenning har Rita Øren og kollegene i Taxi Sør fått tilbud om jobb i Oslo Taxi. De skal betjene kunder i Oslo og Kristiansand, men med arbeidsplass i sørlandsbyen. Taxi Sør skal kjøpe sentralbordtjenester fra drosjeselskapet i hovedstaden. De skal betale per innkomne samtale.
- Dette er skikkelig vinn-vinn. Veldig gledelig at de kan benytte seg av den kompetansen vi har, sier Øren.
Oslo Taxi har behov for flere ansatte og har bedt en av sentralbordoperatørene i Taxi Sør, som ble sagt opp i mars, om å søke på en jobb i selskapet.
- Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren.
122 flere taxier i Agder
I Agder, hvor Taxi Sør holder til, har antallet drosjer økt med 122 biler på et år, viser tall fra transportloyve.no. Før var det to taxisentraler som konkurrerte om kundene og kontraktene på s