Det sier Anne Britt Mølsæter, sykepleier og rådgiver for Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP). Hun utdyper:
- Sykepleierne gjør grunnleggende observasjoner som er viktige når legen skal gjøre sin vurdering.
Men, påpeker hun:
- Internasjonale studier viser at sykepleiere ikke føler de kan nok om antibiotikaresistens og riktig bruk av antibiotika.
I kontakt med sykepleierutdanningene kom det frem at det er stor interesse for mer undervisning om dette.
- Det er et mulig kunnskapshull der, sier hun.
- Og det vil vi være med på å tette.
Tilbyr et opplegg
Derfor har ASP i samarbeid med Nasjonal kompetansetjeneste for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten (KAS) og Folkehelseinstituttet (FHI) laget et undervisningsopplegg om rasjonell antibiotikabruk, antibiotikaresistens og smittevern. Det er fritt tilgjengelig og baserer seg på prinsippet «teach the teachers». Det vil si at ASP, KAS og FHI lager opplegget som lærerne i utdanningene underviser i.
Undervisningen er lagt opp i fem bolker:
antibiotikaresistens nasjonalt og globalt
sykepleierens rolle
primærhelsetjenesten
spesialisthelsetjenesten
smittevern
Undervisningsopplegget er her: Antibiotikaresistens, antibiotikabruk og smittevern
I tillegg tilbys lærerne en årlig fagdag der fagfolk fra de to antibiotikasentrene og FHI går gjennom opplegget og tar imot innspill fra lærerne.
Knytter teori til klinikk
Morten Lindbæk, professor i allmennmedisin og tidligere leder for ASP, sier sykepleierstudenter lærer om antibiotikaresistens i fag som farmakologi, mikrobiologi og infeksjonslære.
- Men det vi har sett som en utfordring, er å knytte teorien til en klinisk hverdag, sier han.
Derfor er undervisningen rettet mot tredjeårsstudenter. De har vært ute i praksis og kan relatere teorien til konkrete situasjoner, som for eksempel denne casen, som