AddToAny

Aftenposten gjør endringer etter kritikk av Equinor-podkast

- Vi har sett at noen av de tingene vi har gjort, i den hensikt å være ekstra tydelige, har blitt oppfattet som at vi har et for nært forhold til annonsøren, sier Espen Egil Hansen til Journalisten.
Aftenposten setter foten ned for bruken av merkevaren til både Aftenposten og Forklart i ekstern markedsføring, skriver Journalisten. Endringene kommer etter dialog med PFU-klager på Aftenpostens sponsede Equinor-podkast.

- Vi har sett at noen av de tingene vi har gjort, i den hensikt å være ekstra tydelige, har blitt oppfattet som at vi har et for nært forhold til annonsøren. Det var ikke vår intensjon, det har vi lært av. Nå har vi endret det, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten til Journalisten.

Nå skal verken Aftenpostens logoer, produkter eller merkenavn brukes utenfor Aftenpostens egne flater, og merkingen «Forklart annonsørinnhold» erstattes med ordet «annonsørinnhold».

Aftenposten-redaktøren sier til Journalisten at de tar selvkritikk.

- Absolutt. Vi har lyttet til debatten hele tiden. Og jeg opplever det som en positiv debatt. Folk er glade i Aftenposten, vil verne om Aftenposten og vår troverdighet. Det er et positivt utgangspunkt for debatten, sier han.

Image-text:

Har løst saken:

Aftenposten har kommet til en minnelig løsning med klageren på deres Equinor-podkast. Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Andre mediebedrifter og byråer «stjeler» folk av oss stadig vekk, så jeg liker å tro at vi gjør noe riktig, sier salgsdirektør Torgeir Johannessen i JCDecaux.
Kampanje 20.09.2020
Los & Co kaprer Vann- og avløpsetaten som ny kunde.
Kampanje 19.09.2020
Hudpleie-gründer Linda Johansen tar et oppgjør med reality-kulturen på «Lindmo».
Kampanje 18.09.2020
- Det er tydelig at denne tematikken engasjerer, sier redaksjonssjef i NRK.
Kampanje 18.09.2020
- Jeg har vært jævlig irritert på den Tangen-saken, sier Kristin Skogen Lund.
Kampanje 18.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt