Advokaten ved advokatfullmektig bistod klager i en sak mot en bruktbilforhandler. Underveis i bistanden skiftet advokaten kommunikasjonsform fra epost til brevform uten å orientere klienten.
Brevene inneholdt varsel om advokatens fratreden som følge av utestående betaling. Brevene ble sendt til feil adresse, og klienten endte derfor med ufrivillig å møte i Forliksrådet uten advokat fordi vedkommende ikke var kjent med at advokaten hadde sagt fra seg oppdraget.
I tillegg til å kritisere advokaten for skifte av kommunikasjonsmiddel, anfører klager at advokaten har krevd betaling for arbeid som ikke har blitt utført, samt at vedkommende ikke ga tilstrekkelig råd om prosessrisiko. Advokaten selv bestrider dette.
- Burde forsikret seg om at klienten hadde mottatt brevene
Disiplinærnemndens flertall påpeker at den ikke kan se noen klare feil eller mangler ved advokatens rådgivning. Den skriver også at det i utgangspunktet er klientens an