AddToAny

37-fotere med fart og komfort

Er du på utkikk etter en skarpseiler med høy bokomfort? Da bør du lese denne testrapporten fra en ukes prøveseiling av åtte 37-fotere i prisklassen halvannen til 2,5 millioner kroner.
I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Testen ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i denne saken, som vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i åtte uker fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.

Seilas har sammen med svenske Båtnytt og tyske Die Yacht testet åtte moderne skarpseilere, eller såkalte «performance cruisers», som mange sier i dag. Fire av båtene er bygget i Sverige, en i Finland, en i Kroatia, en i Italia og en i Slovenia. Felles for alle de åtte båtene i testen er at de ligger i en høyere prisklasse enn de rimeligste serieproduserte båtene fra Hanse, Beneteau og Bavaria.

Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet over fire dager i slutten august 2009. Testlaget besto av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Med på testen var også en autorisert besiktigelsesmann, generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS. Han gikk systematisk gjennom båtenes tekniske sider.

Kuling

Vi fikk testet båtene i forhold som varierte fra flau bris til stiv kuling. Hovedkonklusjonen er at alle båtene er meget velseilende. Den regattasugne testgjengen slet med å skille båtene fra hverandre på fart og høyde. Litt langsommere enn resten av feltet var nok Hallberg-Rassy 372. Dette ble særlig synlig i laber vind. Da hjalp det ikke at Magnus Rassy hadde toppet laget med den danske mesterseileren Jesper Bank. Mens Hallberg-Rassy stort sett lå i akterkant av feltet, var det finske FinnFlyer 36 som vanligvis løp fortest av sted. Det bemerkelsesverdige er likevel hvor jevn fart alle båtene i testen holdt. FinnFlyer er en utpreget regattabåt i hitech-materialer og med karbonmast, mens Hallberg-Rassy jo først og fremt er en turbåt der det ikke er spart på komforten.

Hovedkonklusjonen er derfor at det ikke lenger er noen stor motsetning mellom skarpseilere og komfortable turbåter. I gamle dager var skarpseilerne som regel våte og spartanske, mens turbåtene var komfortable og langsomme. I dag er båtene både raske og komfortable. Båtene i testen lever rett og slett opp til betegnelsen performance cruisers. I våre uformelle regattaer utenfor Lysekil i Sverige varierte plasseringene mellom de ulike båtene mer med rormann og taktiske valg enn med båtfart. Lavest LYS-tall i testen har Hallberg-Rassy 372 og Linjett 37 og høyest LYS-tall har Finnflyer 36. Når det blåste kuling var det likevel lite som skilte båtene på fart.

Materialkostnader

Prisen på båtene i testen varierer fra halva

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt