Annechen Bahr Bugge i forbruksinstituttet SIFO snakket om dagens og morgendagens matforbruker.
- Mat produsert etter økologiske prinsipper er som musikk i ørene til mange forbrukere. Naturlig mat er et veldig bra salgsobjekt å nå ut med, både med hensyn til helse og etikk, og i tillegg rommer det ganske mye nostalgi. Mathistorie - det fenger, sa Bahr Bugge.
Aina Bartmann ledet paneldialogen med representanter fra de tre dagligvarekjedene om marked og grossistledd - utfordringer og muligheter.
Mer tydelig spissfunksjon
- Økologi som spissfunksjonen må bli enda mer tydelig. Dagligvaremarkedet er en trist historie om dagen, det er ingen vekst, men det er lystig lesing med økologisk mat. Vi har hatt en jevn vekst siden 2008, økomat vokser mye mer enn det vanlige markedet, sa miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.
Coop har hatt særlig vekst på egg, grønnsaker og melk, og er veldig fornøy