AddToAny

Økning i Orklas resultat i andre kvartal

Økning i Orklas resultat i andre kvartal
Selskapets merkevarevirksomhet har en fremgang i driftsresultatet på 16 prosent-
Dagligvareprodusenten Orkla økte driftsresultatet i andre kvartal med 8,7 prosent til 1,2 milliarder kroner. Selskapets merkevarevirksomhet har fremgang.

Driftsinntektene økte med 5,3 prosent til 11,1 milliarder kroner.

Selskapets merkevarevirksomhet har en fremgang i driftsresultatet på 16 prosent. Fremgangen skyldes blant annet kostnadsreduserende tiltak knyttet til koronapandemien, produktivitetsforbedringer og positive valutaomregningseffekter.

- Vi har lagt bak oss et halvår som har vært preget av den største krisen i fredstid. I mars var det en betydelig hamstring i dagligvarebutikkene. Etter en stille start på andre kvartal har volumene igjen tatt seg opp. Det kan synes som om forbrukerne søker til kjente og kjære merkevarer i krisetider som vi nå er inne i, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Til tross for at andre kvartal ble nok en sterk periode for Orkla, er omsetningsveksten rundt 200 millioner kroner lavere enn det analytikerne hadde spådd, skriver E24.

Selskapet opplyser at fire av fem forretningsområder har hatt en markant vekst i kvartalet, sammenlignet med samme periode i 2019. Samtidig har Orkla Food Ingredients hatt en nedgang i driftsresultatet på 48 prosent.

Selskapets resultat før skatt økte med 2 prosent til 1,2 milliarder kroner i andre kvartal.

(NTB)

Image-text:

Vokser i krisetider:

Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch la frem resultatene for årets andre kvartal mandag morgen. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Debatten om mangfold og integrering i Norge i juni i år har fremskyndet beslutningen om å slippe til yngre krefter. Står du stille, blir du skutt, sier Geelmuyden
Kampanje 03.08.2020
Den tidligere dekk-kongen unngår dermed rettsak etter hets av Stormberg-eier.
Kampanje 03.08.2020
Lave temperaturer sender seingen til værs, men TV 2 står på utsiden av sommerens TV-fest.
Kampanje 03.08.2020
- Pussig at ingen har fått det med seg, sier kreativ leder i Good Morning Naug om likhetene mellom Sbanken- og Power-filmene.
Kampanje 02.08.2020
Professor Lars Olsen i markedsføring ved Handelshøyskolen BI mener koronasmitte «var det siste Hurtigruten trengte nå».
Kampanje 02.08.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt