Tenk deg at hele klassen din er på utflukt, men at du sitter hjemme og følger klasseturen på Snapchat.
Tenk deg at korpset prøver å tilrettelegge ved å invitere foreldrene dine - og ikke deg - til et møte det året du fyller 16.
Tenk deg at du ikke får være med på ballspill i gymtimen, og må være alene og gjøre noe annet.
Kampanje og rapport
I dag sparker Redd Barna i gang kampanjen «Fritid uten fordommer». Samtidig lanserer de en rapport i samarbeid med Norges Handikapforbund.
Prosjektleder Martine Eliasson har blant annet dybdeintervjuet 30 ungdommer og unge voksne med funksjonsnedsettelser om deres erfaringer med ulike fritidsaktiviteter i barndommen. Eksemplene ovenfor er hentet derfra.
Martine Eliasson er ikke overrasket over det hun har fått høre i arbeidet.
- Jeg kjenner meg veldig igjen i det utenforskapet ungdommene beskriver. De beskriver en hårreisende forskjellbehandling, men det sjokkerer ikke meg. Jeg er så vant til det, sier Eliasson, som selv har en funksjonsnedsettelse.
Stenger barn og unge ute
Hun har bevisst valgt å legge vekt på historier i rapporten.
- Den skulle ikke dreie seg om centimetere og vendesirkler. Jeg ville vise at det handler om at vi stenger en stor gruppe barn og unge ute. Når man innser det, vil jo fagkunnskapen kunne tre inn og ta den tekniske og praktiske delen med hvordan man gjør alt tilgjengelig.
Barnekonvensjonen og norsk lov sier at alle barn har rett til lek, fritid og hvile. Alle barn har rett til å ikke bli forskjellsbehandlet. Alle barn med psykiske og fysiske funksjonsnedsettelser har rett til tilrettelegging, slik at de kan delta, utvikle seg og ha opplæring på lik linje med alle barn.
Vekk med fordommene
- Hva slags diskriminering er det barn og unge med funksjonsnedsettelse utsettes for?
- De u