Utdanning
20.09.2018
Min erfaring som lærer i videregående skole er at det fremdeles er en god del elever i første klasse som ikke kan bruke ordbøkene sine på en effektiv måte.
Resultatet er ofte ufrivillig morsomme formuleringer som for eksempel:
Les merHer parents are sign (Hennes foreldre er skilt)
The landscape was hero moustache (Landskapet var helt bart)
I cage on a farm (Eg bur på ein gard)
Det er ganske klart at slike setninger er uforståelige for alle som ikke skjønner norsk. De kan imidlertid danne grunnlaget for et undervisningsopplegg som lærer elevene hva de kan finne i en ordbok, og hva som ikke finnes der. De vil også lære (eventuelt få repetert) ordklasser.
Det lønner seg å se på feiltypene hver for seg, og vi begynner med verbene. En vanlig feil er at elevene leter etter presens i stedet for infinitiv
Eksempel:
I cage on a farm (Eg bur på ein gard).
Ordboken sier dette:
bur subst.n
1 (sprinkelkasse) cage, coop (mindre)
2 (forrådshus) storehouse