forskning.no
23.08.2017
På stadig flere veier blir bilene holdt unna hverandre med midtdeler. Det har redusert ulykkene dramatisk. Men veiene slites inntil 60 prosent raskere, viser ny svensk forskning.
I Sverige har såkalte møtefrie veistrekninger, altså veier med midtdeler, redusert dødsulykkene med hele 80 prosent.
Les merEn ny rapport fra Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) viser imidlertid at møtefrie veier slites ned mye raskere enn tradisjonelle veier.
- Utviklingen av spor i veien har økt med opptil 60 prosent på møtefrie veier med en kjørefil. På disse veiene blir det færre sideforflytninger av kjøretøyer, noe som resulterer i at slitasjen og belastningen konsentreres om smale spor på veistrekningen, sier Terence McGarvey til den svenske nettavisen forskning.se.
Forskningsingeniøren ved VTI peker på to mulige løsninger: Enten