AddToAny

Varelagerets betydning for trafikk og klima - Samferdsel

Varelagerets betydning for trafikk og klima - Samferdsel
Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.
Artikkelforfatteren ser på hvilke effekter varelagerlokaliseringer i Oslo og Trondheim har på trafikk og CO2-utslipp. Illustrasjonsfoto: Samferdsel. For å nå norske klimamål må det skje store endringer i samfunnet. Dette har vært en utfordring innen transportsektoren, hvor transportbehovet og utslipp av klimagass øker stadig. [1]

Empiriske studier fra de siste tiårene konkluderer med at aktiviteter som er lokalisert mer sentralt fører til mindre trafikk (Næss 2012). Derfor anbefales det at de virksomhetene som har flest ansatte og besøkende per kvadratmeter bygg lokaliseres sentralt i byene, mens virksomheter som bruker mye areal per ansatt eller besøkende lokaliseres mer perifert i bystrukturen.

Denne innsikten refereres ofte til som 'ABC-prinsippet' (Verroen et al. 1990). Fra et trafikk- og miljøperspektiv kan det derfor tenkes at arealkrevende aktiviteter som varelagre bør få mer perifere lokasjoner, mens sentrale deler av byer blir brukt til kontorer og boliger.

Mens sentral lokalisering av f.eks. boliger, arbeidsplasser, og butikker har fått mye oppmerksomhet i litteraturen, har optimaliseringen av lokasjoner av varelagre så

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt