Arkitektnytt
19.06.2017
Interiørarkitektenes rolle og mandat stod på spill under årets fagdag. Fra papirutgaven Arkitektnytt 05/2017 Vi lever i en tid der selv store kommersielle bedrifter er seg sitt samfunnsansvar bevisst.
Normen er at store investeringer i utviklingsprosjekter lønner seg for bedriften, og Dr. Bianca Maria Hermansen, arkitekt, urbanist og sosial designer PhD hos Lego, beskriver leke- tøysgigantens prosjekter ved å si at vi kan etablere og bygge tillit gjennom bruk av design, vi kan bygge relasjoner, og viser til et storstilt gjenoppbyggingsprosjekt Lego har gjort i Kairo, Egypt.
Les merI Kairo har vi arbeidet med Kodak Passageway, vi gjenoppbygger tillit gjennom design og reetablering av byrom. [] Å skape gode uterom er en stor utfordring når myndighetene ikke ønsker at mer enn 6 personer kan samles samtidig. Da må man være klok i sin utforming, design er ikke dekorasjon, men problemløsning,
Det lille byrommet Kodak passageway har blitt godt mottatt, og konseptet vil bli kopiert i flere andre uterom i Kairo. Lego investerer store beløp i tilsvarende prosjekter rundt om i verden, men det understrekes at investeringene i økt tillitskapital gjør seg godt på bunnlinjen.
Hermansen mener også at tillitskapitalen vi har etablert i de nordiske landene, er vesentlig for våre velfungerende samfunn,