Magma
20.06.2017
Han startet som flaskegutt, har fortsatt med å bringe oss vårt daglige brød stort sett hele sitt yrkesliv, og leder nå dagligvaregiganten NorgesGruppen. Bransjen har vært gjennom store endringer allerede, men selv om digitalisering og netthandel fortsatt vil utfordre dagligvarebransjen, tror Hollevik på ingen måte at matvarebutikkens tidsalder er forbi.
VÅR BRANSJE er vant til endringer. Jeg vet ikke om folk egentlig tenker over hvor store endringer det har vært i dagligvarebransjen de siste årene. Men for dem av oss som fremdeles husker betjente butikker med knappe åpningstider og begrenset utvalg, har det skjedd en revolusjon i en bransje som er en viktig del av de aller fleste menneskers hverdag. Gjennom en sterk rasjonalisering av vareflyten i alle ledd sitter forbrukerne igjen med et vareutvalg som har blitt enormt utvidet, samtidig som prisene har gått ned. Digitaliseringen har vært en viktig driver for denne utviklingen, som på ingen måte er over, sier Runar Hollevik.
KNUTEPUNKT FOR FLERE TJENESTER
I knapt ett år har han ledet NorgesGruppen, som med sine 1 850 butikker, 850 utsalgssteder innen servicehandel og som leverandør til storhusholdningskunder er den største aktøren i det norske dagligvaremarkedet.
Mange mener mye om dagligvarebransjen; ikke rart, siden de aller fleste av oss på en eller annen måte er kunder i en av Norges mange matvarebutikker. Til sammen omsatte denne bransjen omsatte i fjor for 270 milliarder kroner, hvorav 170 milliarder kroner gjennom dagligvarebutikker. Og selv om antallet nærbutikker har gått ned, har Norges fremdeles mange utsalgssteder. Gjennomsnittsnordmannen har fire-fem butikker i handleavstand og handler tre til fire ganger i uken.
- Sammenliknet med andre land har vi fremdeles mange dagligvarebutikker i Norge. De siste årene har antallet utsalgssteder ligget stabilt rundt 4 000. Det er høyt i forhold til folketallet, men det handler i stor grad om bosettingsmønsteret i Norge, påpeker Hollevik, som ikke frykter at digitalisering og netthandel skal rasere butikkmønsteret i Norge.
Foreløpig utgjør netthandel av dagligvarer en svært liten del av de
Gå til medietKNUTEPUNKT FOR FLERE TJENESTER
I knapt ett år har han ledet NorgesGruppen, som med sine 1 850 butikker, 850 utsalgssteder innen servicehandel og som leverandør til storhusholdningskunder er den største aktøren i det norske dagligvaremarkedet.
Mange mener mye om dagligvarebransjen; ikke rart, siden de aller fleste av oss på en eller annen måte er kunder i en av Norges mange matvarebutikker. Til sammen omsatte denne bransjen omsatte i fjor for 270 milliarder kroner, hvorav 170 milliarder kroner gjennom dagligvarebutikker. Og selv om antallet nærbutikker har gått ned, har Norges fremdeles mange utsalgssteder. Gjennomsnittsnordmannen har fire-fem butikker i handleavstand og handler tre til fire ganger i uken.
- Sammenliknet med andre land har vi fremdeles mange dagligvarebutikker i Norge. De siste årene har antallet utsalgssteder ligget stabilt rundt 4 000. Det er høyt i forhold til folketallet, men det handler i stor grad om bosettingsmønsteret i Norge, påpeker Hollevik, som ikke frykter at digitalisering og netthandel skal rasere butikkmønsteret i Norge.
Foreløpig utgjør netthandel av dagligvarer en svært liten del av de