Allergi i Praksis
08.06.2017
Tiltak som begrenser svevestøvnivået og reduserer utslipp av NO2 fra eldre dieselkjøretøy og lette dieselbiler, er nødvendig for å få bukt med helseskadelig luftforurensning fra veitrafikken.
De viktigste stoffene som bidrar til lokal luftforurensning fra veitrafikken i Norden er nitrogendioksider (NO og NO2) og svevestøv (PM2.5 og PM10). Mange norske byer har hatt svevestøvog NO2-nivåer som overskrider grenseverdier satt av nasjonale myndigheter og EU. Mens eksos fra tunge dieselkjøretøy som ikke tilfredsstiller såkalte Euro VI-krav og lette dieselbiler er den dominerende kilden til NO2, er oppvirvling av støv fra vei og dekkslitasje en viktig kilde til svevestøv. En del kommer også fra eksos og vedfyring.
- Skal en kommune iverksette effektive tiltak mot høye luftforurensningsnivåer, er det viktig først å identifisere hovedkilden til problemene. Mens Oslo og Bergen sliter mest med NO2-utslipp, er piggdekkstøv den største utfordringen i byer som Trondheim og Tromsø, sier forskningsdirektør Britt Ann K. Høiskar ved avdeling for by og industri i Norsk institutt for luftforskning (NILU). NILU står bak flere modellberegninger og evalueringer av ulike trafikkreduserende tiltak i flere norske byer.
Høiskar mener NO2-problematikken vil komme til å løse seg på sikt, med innføring av ny teknologi og utskifting av kjøretøyparken. Spesielt viser nye målinger at moderne tunge kjøretøy med Euro VI-teknologi har svært lave NOx-utslipp.
- Tiltak som kan forsere en utskifting av bilparken, vil bidra til at NO2-nivåene avtar raskere i byene våre. Men helt avgjørende for å få redusert mengden helseskadelig veistøv er å innføre tiltak som kan få ned trafikktettheten generelt, sier Høiskar.
Miljø- og tidsdifferensierte tiltak effektive
Miljødifferensierte tiltak innebærer at de bilene som forurenser mest betaler mest, enten det er gjennom differensierte takster basert på utslippsgrad i bompengeringene ru
Gå til mediet- Skal en kommune iverksette effektive tiltak mot høye luftforurensningsnivåer, er det viktig først å identifisere hovedkilden til problemene. Mens Oslo og Bergen sliter mest med NO2-utslipp, er piggdekkstøv den største utfordringen i byer som Trondheim og Tromsø, sier forskningsdirektør Britt Ann K. Høiskar ved avdeling for by og industri i Norsk institutt for luftforskning (NILU). NILU står bak flere modellberegninger og evalueringer av ulike trafikkreduserende tiltak i flere norske byer.
Høiskar mener NO2-problematikken vil komme til å løse seg på sikt, med innføring av ny teknologi og utskifting av kjøretøyparken. Spesielt viser nye målinger at moderne tunge kjøretøy med Euro VI-teknologi har svært lave NOx-utslipp.
- Tiltak som kan forsere en utskifting av bilparken, vil bidra til at NO2-nivåene avtar raskere i byene våre. Men helt avgjørende for å få redusert mengden helseskadelig veistøv er å innføre tiltak som kan få ned trafikktettheten generelt, sier Høiskar.
Miljø- og tidsdifferensierte tiltak effektive
Miljødifferensierte tiltak innebærer at de bilene som forurenser mest betaler mest, enten det er gjennom differensierte takster basert på utslippsgrad i bompengeringene ru