Tenkt situasjon: Fire barn sitter rundt et bord og leker.
- Alle får være med utenom de med grønn strømpebukse!, roper en gutt.
Ei jente bøyer hodet, lei seg. Igjen er det hun som er utenfor.
De voksnes ansvar
- Barns trivsel i barnehagen er de voksnes ansvar, slår Marianne Torve Martinsen fast.
Hun er leder for piloten Læringsmiljøprosjektet - barnehage og universitetslektor ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger.
Det er Utdanningsdirektoratet som eier prosjektet.
- De voksne i barnehagen må være profesjonelle. Det innebærer at de har god fagkunnskap om barns sosiale utvikling og hvordan de støtter den. Barn utvikler seg gjennom samspill, der lek står helt sentralt og der mobbing også kan forekomme. Hvis det skjer noe uønsket, som mobbing, må de voksne se det og vite hva de skal gjøre, sier Martinsen.
Trygge og gode barnehager
Målet med Læringsmiljøprosjektet - barnehage er å arbeide fram trygge og gode barnehagemiljøer uten krenkelser og mobbing.
Fire kommuner med til sammen ni barnehager deltar. I prosjektet får barnehagene lære om forskningsbasert forebygging, avdekking og håndtering av mobbing.
Barna i barnehagen bør ikke leke uten nærvær av voksne, peker Martinsen på.
- Hvis de voksne har en holdning om at barna leker så fint for