I den nye Rammeplanen, under kapittelet om barnehagens verdigrunnlag, er det nevnt at personalet skal fremme livsmestring, psykisk helse og følelse av egenverd. Men hvordan fremmer vi egentlig barns psykiske helse i barnehagen?
Kvaliteter som å fremme livsmestring, psykisk helse og følelse av egenverd har grobunn i voksen-barn-relasjonen. Personalet er barnehagens viktigste ressurs og deres samspill med barna er det som gir barnehagen konkret innhold og kvalitet. Relasjonskvaliteten forklarer hele 40 prosent av forskjellene mellom barnehagene når det kommer til barns psykiske helse.
Arne Holte ved Folkehelseinstituttet presenterer noen prinsipper han mener bør ligge til grunn for enhver strategi for forebyggende psykisk helse. Først og fremst påpeker Holte hvor viktig det er å fokusere på befolkningsrettede tiltak fremfor tiltak rettet mot spesifikke høyrisikogrupper. Dette er tiltak som retter seg mot hele befolkningen, for eksempel barnehagebarn, uavhengig av risiko.
Deretter er det viktig å satse på helsefremmende strategier, fremfor sykdomsforebyggende. Dette er strategier som styrker robusthet (resiliens), trivsel og velvære og/eller positiv psykisk helse i betydningen evne til å regulere følelser, tenke fornuftig, koordinere sin atferd med andre og mestre sosiale utfordringer, sier Holte.
Resiliens, også kalt robusthet og motstandsdyktighet, refererer til god t