AddToAny

Skrivedidaktikk

Skrivedidaktikk
Skriving er en av de fem grunnleggende ferdighetene i alle fag, og har blant annet som formål å fremme læring, gi ressurser til å delta i demokrati og yrkesliv og dessuten være et redskap for utvikling av egen identitet (udir.no).
Hvordan lærere i alle fag kan bidra for at elevene skal nå disse målene, er temaet i boken

Skrivedidaktikk. Korleis støtta elevane si skriving i fag? av Anne Håland. Forfatteren er førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, og hun har mange års erfaring fra grunnskole og lærerutdanning. Hålands formål med boken er å sette fornyet søkelys på hva skriveopplæring kan være, og hennes ambisjon er «å visa ulike typar av støtte i skriveundervisninga som kan gi målretta og variert skriveundervisning i ulike fag på faga sine eigne premissar» (s. 13).



Skriving på fagenes egne premisser

Skriving er en viktig del av literacy eller skriftkyndighet, fastslår forfatteren, og gjør rede for tre ulike literacyformer: fagovergripende, fagspesifikk og kritisk literacy. Håland skriver at disse kan leve side om side i undervisningen, men selv mener hun at skriveopplæring bør være mest mulig knyttet til det enkelte fags tekstkultur. Håland løfter fram en pågående diskusjon om konsekvenser av å dreie lese- og skriveopplæringen til å bli mer fagspesifikk også
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt