På en tusen år gammel runestav står det Åle er pult i ræva. Med dette er Åle stemplet som en ragr, en mann som inntar rollen som kvinne. Den andre parten slipper unna med æren i behold, men Åle, den passive, bør skamme seg. Å stemples som en ragr er ekstremt skamfullt i Norrøn æreskultur.
Med kristendommens ankomst til Norge blir sex mellom to menn forbudt i seg selv. I Christian V lov av 1687, som delvis er bygd på bibelens moselover, straffes sodomi med blandt annet bål og brann. Men Aron Åsulsen fra Kragerø slipper i 1693 unna med brennmerking, piskeslag og forvisning. Kanskje fordi man heller vil dysse ned det han har gjort, ikke gi det for mye oppmerksomhet.
Jens var egentlig født som Marie, en gang på slutten av 1700-tallet. Under granskningen, fordi han som kvinne ikke kunne være gift med en annen kvinne, ble han spurt om han var mann eller kvinne. Begge deler, svarte Jens.
Grenser for kjønn og seksualitet
Skeivt arkiv, som nylig lanserte nettportalen www.skeivtarkiv.no, samler inn og dokumenterer historien til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. Men historien handler om mer enn livet som minoritet.
Det handler om hvordan normer for kjønn og seksualitet har forandret seg gjennom historien, sier Runar Jordåen, historiker og prosjektleder for Skeivt arkiv ved Universitetsbiblioteket i Bergen.
Det handler om kjærlighet mellom to av samme kjønn, om overskridelser, og om forventinger til femininitet og maskulinitet.
Skeiv historie er noe som angår hele samfunnet på en veldig fundamental måte, og har gjort det gjennom hele vår historie, understreker Tone Helle