Første steg
31.05.2017
For noen år siden sto Alice på en pinnestol og vippet meg av pinnen. Det gjorde meg til en bedre barnehagelærer.
Hun var fire år og opponerte mot min distanse. Jeg sto rett foran henne med et skjema for å få bedre oversikt over hennes sosiale ferdigheter. Hun svarte meg ved å irettesette meg på min sosiale inkompetanse. Det er snart ti år siden, men fortsatt sitter det i som en skjellsettende opplevelse. En slik pinnevippesituasjon hvor barn får deg til å forstå at du er på feil spor.
SE MEG, DA!
Jeg skulle bruke et skjema for å registrere barns trivsel, helt enkelt, og mens jeg sto med nesa i skjemaet forsøkte Alice vise meg et nytt triks. Oppgitt over min manglende tilstedeværelse satte hun en liten rød og gul pinnestol foran meg, krøp opp på den, veivet med armene og ropte: «Se meg, da, Morten! »
Den gangen skrev jeg ned den lille historien og jeg konkluderte at i min iver etter å se hvert enkelt barn, var det nettopp det jeg ikke gjorde.
FORDRER ANSVAR
Et ord som har vært sterkt til stede i det offentlige ordskifte om barnehagen det siste halve året er ansvar. Bakgrunnen er at begrepet ikke ble tatt i bruk i høringsutkastet til ny r
Gå til medietSE MEG, DA!
Jeg skulle bruke et skjema for å registrere barns trivsel, helt enkelt, og mens jeg sto med nesa i skjemaet forsøkte Alice vise meg et nytt triks. Oppgitt over min manglende tilstedeværelse satte hun en liten rød og gul pinnestol foran meg, krøp opp på den, veivet med armene og ropte: «Se meg, da, Morten! »
Den gangen skrev jeg ned den lille historien og jeg konkluderte at i min iver etter å se hvert enkelt barn, var det nettopp det jeg ikke gjorde.
FORDRER ANSVAR
Et ord som har vært sterkt til stede i det offentlige ordskifte om barnehagen det siste halve året er ansvar. Bakgrunnen er at begrepet ikke ble tatt i bruk i høringsutkastet til ny r