AddToAny

Når bompengeinntektene faller - Samferdsel

Når bompengeinntektene faller - Samferdsel
Flere norske bompengeprosjekter sliter med inntjening og dermed sviktende inntektsgrunnlag.
Det er ofte en sammensatt rekke av årsaker til at lokale myndigheter varsler at disse samferdselsprosjektene står i fare for ikke å kunne gjennomføres som planlagt.

Askøybroen knytter Askøy til fastlandet. Den leder inn til bompengeringen som skal være med på å finansiere videre veiutbygging i kommunen. En av de vanligste grunnene til at inntektsgrunnlaget blir lavere enn opprinnelig anslått, er andelen av elbiler, som har økt dramatisk de siste årene.

Mange privatbilister velger å anskaffe seg elbil nettopp for å slippe å betale bompengeavgift.

Andre årsaker kan være økte prosjektkostnader, avgifter som ikke er blitt indeksregulert og i noen tilfeller en generell nedgang i antall passeringer.

Oslopakken er et av de største bompengeprosjektene der det snakkes om sviktende inntekter. Men mange andre, og da særlig såkalte bompengepakker, sliter. Det gjelder prosjekter fra Tromsø i nord til Askøy i vest - for å nevne noen.

For disse har inntekstgrunnlaget falt betydelig sammenliknet med det opprinnelige anslaget som ble gitt d

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt