- Hvem får bestemme hva som er et fritt valg?
Dette var et av spørsmålene Lila Abu-Lughod stilte publikum da hun besøkte Litteraturhuset i Oslo i mai. Sosialantropologen, som er professor ved Colombia University, var invitert for å holde et innlegg basert på boken Do Muslim Women Need Saving?
Abu-Lughod har lenge undret seg over hvorfor muslimske kvinners valgfrihet har blitt så viktig for internasjonale feminister. Med økende bekymring har hun sett hvordan kvinner i Midtøsten fremstilles i Vesten.
Helt siden hun ga ut boka Veiled Sentiments: Honour and Poetry in a Bedouin Society i 1986, har Abu-Lughod studert hvordan kvinner på den egyptiske landsbygda lever sine liv - og hvordan de løser dilemmaene de kommer opp i. For å nyansere Vestens bilde av Midtøstens kvinner viser hun til sin antropologiske forskning.
Det problematiske sløret
Sløret, burkaen og nikaben brukes i mange sammenhenger som symbol på at muslimske kvinner ikke kan bestemme over seg selv. Men er det så enkelt?
- Denne forestillingen hviler på at vi tror vi vet hva frie valg innebærer, sier Abu-Lughod.
I 2014 gjorde Pew Foundation en spørreundersøkelse blant innbyggere i muslimske land, hvor man skulle krysse av for hva man syntes var den riktigste bekledningen for kvinner i offentligheten. Svaralternativene varierte fra fullstendig tildekket, til ikke tildekket i det hele tatt - med håret synlig. Resultatet? Abu-Lughod forteller at de fleste hadde krysset av for alternativet med hodeplagg. Kun i Tyrkia og Libanon hadde majoriteten av de spurte krysset av for alternativet hvor kvinnen viste håret.
- Var de mer opptatt av at kvinners valgfrihet i disse landene?, spør hun.
En libanesisk satiriker responderte med en alternativ versjon av spørreundersøkelsen: Hva er den mest korrekte bekledningen for amerikanske kvinner i offentligheten? Alternativene var blant annet en kvinne med cheerleader-kostyme og en med cowgirl-kostyme. Vinneren? En kvinne i avslørende kjole og en caps prydet med dollartegn.
- Poenget med satiren var å vise det absurde i at vi er så besatte av kvinners bekledning. Og å eksponere det som ligger bak, nemlig Vestens engstelse for hijaben, forteller Abu-Lughod.
Hun vil at vi skal reflektere over hva det egentlig betyr å velge fritt hva man skal kle seg i. Hun peker på at vi alle lever under sosiale og historiske forhold som legger føringer for de valgene vi tar, og minner om at det å dekke til kropp og hår, også kan være del av en stille revolusjon.
Mange mennesker tar valg som gir dem det motsatte av likeverd og frihet, og hvordan skal vi da forstå det frie valget?