AddToAny

Gode og mindre gode byttepunkter - Samferdsel

Gode og mindre gode byttepunkter - Samferdsel
Kollektivtransportens byttepunkter - der passasjerer skifter fra ett transportmiddel til et annet - skal helst være gode ikke bare for passasjerene, men også for operatørene av transportmidlene og for sjåførene.
God lokalisering av holdeplasser innenfor et byttepunkt innebærer korte gangavstander og at neste reisemulighet er innenfor synsvidde, skriver artikkelforfatteren. Foto: F. Dahl. Til tross for økt fokus på kollektivtrafikkens byttepunkter har det vært gjort få empiriske undersøkelser med sikte på å finne ut hvordan brukerne opplever eksisterende byttepunkter.

Samtidig kan økte krav til kollektivsystemets effektivitet, fleksibilitet og koordinering sannsynligvis gjøre det mer vanlig å bytte transportmiddel underveis i fremtiden.

For å bidra til økt kunnskap om hvordan utforming av byttepunkter påvirker ulike brukeres opplevelser av selve byttet, har vi søkt å besvare følgende hovedspørsmål:

Hvilke egenskaper ved byttepunktene bidrar til optimal drift i og gjennom byttepunktet?

Hvilke egenskaper ved byttepunktet bidrar til å gjøre byttet bedre for de reisende?

Egenskaper som gir optimal drift i og gjennom byttepunktet

For å oppnå optimal drift i og gjennom byttepunktet, er det først noen avgjørelser som må tas. Byttepunkter er en del av kollektivsystemet, og krav til og mulige løsninger for byttepunkter

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt