Kjøkkenskriveren
27.06.2017
Dagens eiere av Tjamsland gård utvikler og selger ost og yoghurt med et eksklusivt renommé. Produksjonen er arbeidskrevende og fordrer nøyaktighet i absolutt alle ledd. At tre norske Michelin-restauranter har satt osten på menyen gir imidlertid god drahjelp. Det gjør også en NM-tittel.
-De merker helt tydelig at noe ikke er som det skal være. Vi måtte sende en av kuene til slakteriet i går, så det er nok fraværet av denne de lar seg merke av, sier Ruth Kylland Martinsen.
Sammen med mannen Jørn driver de gården Tjamsland, som er en typisk sørlandsgård. Helt fra 1500-tallet er det funnet skriftlige kilder som henviser til gården. Etter noen år med eggproduksjon, ønsket ekteparet å ha flere ben å stå på. Dermed ble det produksjon av ost med en særegenhet som bare de kan lage. At de er på riktig vei, er en NM-tittel på en av ostetypene et hyggelig bevis på.
EGET VAREMERKE
Ekteparet er fortsatt inne i en oppbyggingsfase.
- Vi ønsker å skape vårt eget varemerke og det fordrer at vi må stå på hele uken. Hele året. Ferie har vi ikke hatt på to år. Vi har prøvd og feilet i produktutviklingen og prosessene, men nå begynner ting å fungere, sier Ruth. Kylland Martinsen. De
Gå til medietSammen med mannen Jørn driver de gården Tjamsland, som er en typisk sørlandsgård. Helt fra 1500-tallet er det funnet skriftlige kilder som henviser til gården. Etter noen år med eggproduksjon, ønsket ekteparet å ha flere ben å stå på. Dermed ble det produksjon av ost med en særegenhet som bare de kan lage. At de er på riktig vei, er en NM-tittel på en av ostetypene et hyggelig bevis på.
EGET VAREMERKE
Ekteparet er fortsatt inne i en oppbyggingsfase.
- Vi ønsker å skape vårt eget varemerke og det fordrer at vi må stå på hele uken. Hele året. Ferie har vi ikke hatt på to år. Vi har prøvd og feilet i produktutviklingen og prosessene, men nå begynner ting å fungere, sier Ruth. Kylland Martinsen. De