AddToAny

Faktisk.no: Solvik-Olsen tar feil om E39

Faktisk.no: Solvik-Olsen tar feil om E39
Oppkonstruert, villedende og oppfinnsomt, er karakteren samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får om sitt regnestykke om tidsbesparelsen som oppnås ved at Nye Veier bygger ut E39 mellom Kristiansand og Stavanger PÅSTAND Hvis man hadde brukt
det tempoet man har hatt siden man startet i 1967 får vi byggetid på 586 år og ferdigstillelse i 2603 Med de konkrete planene som foreligger med Nye Veier, så er vi ferdig ca. 2027. Det er ca. 576 år raskere enn takten de siste 50 årene. KETIL SOLVIK-OLSEN, FRP KONKLUSJON

Regnestykket til Ketil Solvik-Olsen fremstår oppkonstruert: Det lå ingen intensjon om å bygge en firefeltsvei på hele strekningen i 1967, og det har ikke vært kontinuerlig veibygging. Eksperter omtaler regnestykket som villedende og oppfinnsomt. Samferdselsministeren baserer seg på en ambisjon om ferdigstillelse av veistrekningen i 2027, som vil kreve regulering, finansiering og vedtak for at den skal oppfylles. Det er dermed ikke dekning for å si at strekningen vil bygges ca. 576 år raskere enn tidligere regjeringer ville ha gjort.

KONTEKST VG, 7. august 2017 GJENNOMGANG

Tidligere i august var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på Sørlandet. Det var også VG. Anledningen var statsrådens befaring av området hvor utbyggingen av firefelts motorvei E39 på strekningen mellom Kristiansand og Stavanger etter planen skal bygges. Siden VG også var til stede fikk statsråden mulighet til å presentere et regnestykke for avisens lesere som viste at E39 ville bli ferdig ca. 576 år raskere enn takten de siste 50 årene.

Faksimile: VG.no, 7.8.2017

Selv om statsråden sier ca. må tallet 576 år kunne anses for å være et ganske så eksakt tall. Det er derfor lett å bli nysgjerrig på selve regnestykket. Heldigvis har VG, til glede for leserne, trykket det i sin helhet. Solvik-Olsen siteres slik:

Hvis man hadde brukt det tempoet man har hatt siden man startet i 1967, med en snittakt på ca. 360 meter i året og 211 km gjenværende strekning som ikke er firefelts, får vi byggetid på 586 år og ferdigstillelse i 2603 Med de konkrete planene som foreligger med Nye Veier, så er vi ferdig ca. 2027. Det er ca. 576 år raskere enn takten de siste 50 årene.

Vegvesenet: Det var departementet som regnet

Ifølge VG viser Solvik-Olsen til tall fra Vegvesenet. Faktisk.no ringer dit. Der har de lest VG-saken, men vil helst ikke kommentere den. Pressesjef Kjell Bjørn Vinje sender oss følgende setning på e-post:

Utregningen er gjort av departementet selv.

I tillegg legger han ved en kopi av e-postkorrespondansen mellom Samferdselsdepartementet og Vegvesenet i sakens ærend. Her kommer det frem at departementet 27. jul

Les mer

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt