Regnestykket til Ketil Solvik-Olsen fremstår oppkonstruert: Det lå ingen intensjon om å bygge en firefeltsvei på hele strekningen i 1967, og det har ikke vært kontinuerlig veibygging. Eksperter omtaler regnestykket som villedende og oppfinnsomt. Samferdselsministeren baserer seg på en ambisjon om ferdigstillelse av veistrekningen i 2027, som vil kreve regulering, finansiering og vedtak for at den skal oppfylles. Det er dermed ikke dekning for å si at strekningen vil bygges ca. 576 år raskere enn tidligere regjeringer ville ha gjort.
KONTEKST VG, 7. august 2017 GJENNOMGANG
Tidligere i august var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på Sørlandet. Det var også VG. Anledningen var statsrådens befaring av området hvor utbyggingen av firefelts motorvei E39 på strekningen mellom Kristiansand og Stavanger etter planen skal bygges. Siden VG også var til stede fikk statsråden mulighet til å presentere et regnestykke for avisens lesere som viste at E39 ville bli ferdig ca. 576 år raskere enn takten de siste 50 årene.
Faksimile: VG.no, 7.8.2017
Selv om statsråden sier ca. må tallet 576 år kunne anses for å være et ganske så eksakt tall. Det er derfor lett å bli nysgjerrig på selve regnestykket. Heldigvis har VG, til glede for leserne, trykket det i sin helhet. Solvik-Olsen siteres slik:
Hvis man hadde brukt det tempoet man har hatt siden man startet i 1967, med en snittakt på ca. 360 meter i året og 211 km gjenværende strekning som ikke er firefelts, får vi byggetid på 586 år og ferdigstillelse i 2603 Med de konkrete planene som foreligger med Nye Veier, så er vi ferdig ca. 2027. Det er ca. 576 år raskere enn takten de siste 50 årene.
Vegvesenet: Det var departementet som regnet
Ifølge VG viser Solvik-Olsen til tall fra Vegvesenet. Faktisk.no ringer dit. Der har de lest VG-saken, men vil helst ikke kommentere den. Pressesjef Kjell Bjørn Vinje sender oss følgende setning på e-post:
Utregningen er gjort av departementet selv.
I tillegg legger han ved en kopi av e-postkorrespondansen mellom Samferdselsdepartementet og Vegvesenet i sakens ærend. Her kommer det frem at departementet 27. jul