Sykepleien
20.02.2017
Sykepleierstudenter synes det er vanskelig å finne og ta i bruk forskningskunnskap i praksis. Sammendrag Evnen til å vurdere og kritisk lese forskningsartikler er en sentral del av kunnskapsbasert praksis.
Når vi prøver ut en modell for kunnskapsbasert praksis, ser vi at sykepleiestudenter har vansker med å finne, lese og forstå forskningsartikler. Denne artikkelen drøfter hvordan sykepleierutdanningen kan integrere ulike pedagogiske tilnærminger for å fremme studenters læring av kunnskapsbasert praksis.
Les merSykepleieutøvelse skal være kunnskapsbasert for å sikre at den forankres i oppdatert kunnskap på feltet (1). Sykepleierutdanningen skal sørge for at nyutdannete i faget har lært å arbeide kunnskapsbasert (2). Målet er at studentene utvikler praktisk kunnskap ved å kombinere klinisk erfaringskunnskap, forskningsbasert kunnskap og brukerkunnskap (1). Å arbeide kunnskapsbasert innebærer