Samferdsel
01.08.2017
Som en del av sin transportreform har regjeringen igangsatt en nødvendig og etterlengtet reform av bompengesektoren. Reformen drøfter imidlertid i liten grad hvordan vi skal betale for og regulere vegkapasitet i fremtiden.
Tiden er overmoden for en distansebasert avgift, skriver Morten Welde. Dagens bompengesystem () tar ikke hensyn til verken utkjørt distanse, utslipp eller tid på døgnet. Det betyr at det må designes et helt nytt vegavgiftssystem. Foto: Fjellinjen. Solberg-regjeringen bestående av Høyre og Fremskrittspartiet har vist seg handlekraftig. Etter fire år har den fått gjennomført det meste av det den satte seg fore da den tiltrådte. En undersøkelse publisert i Aftenposten 19. juni viste at av nærmere 200 løfter presentert i Sundvolden-erklæringen i oktober 2013, er over 80 prosent helt eller delvis innfridd.
Les merDet er få områder hvor regjeringen har satt større spor etter seg enn på transportområdet. Bevilgningene til transportformål er rekordhøye, og gjennom den såkalte transportreformen presentert i Meld. St. 25 og 27 (2014-2015) er det igangsatt og gjennomført en rekke dyptgripende endringer.
Som en del av reformarbeidet skal bompengesektoren endres. Dette svarer på bestillinger fra både Statens vegvesen, bompengeselskapene og brukerne, men samtidig er