AddToAny

Etterlengtet bompengereform, men svarer den på fremtidens utfordringer? - Samferdsel

Etterlengtet bompengereform, men svarer den på fremtidens utfordringer? - Samferdsel
Som en del av sin transportreform har regjeringen igangsatt en nødvendig og etterlengtet reform av bompengesektoren. Reformen drøfter imidlertid i liten grad hvordan vi skal betale for og regulere vegkapasitet i fremtiden.
Tiden er overmoden for en distansebasert avgift, skriver Morten Welde. Dagens bompengesystem () tar ikke hensyn til verken utkjørt distanse, utslipp eller tid på døgnet. Det betyr at det må designes et helt nytt vegavgiftssystem. Foto: Fjellinjen. Solberg-regjeringen bestående av Høyre og Fremskrittspartiet har vist seg handlekraftig. Etter fire år har den fått gjennomført det meste av det den satte seg fore da den tiltrådte. En undersøkelse publisert i Aftenposten 19. juni viste at av nærmere 200 løfter presentert i Sundvolden-erklæringen i oktober 2013, er over 80 prosent helt eller delvis innfridd.

Det er få områder hvor regjeringen har satt større spor etter seg enn på transportområdet. Bevilgningene til transportformål er rekordhøye, og gjennom den såkalte transportreformen presentert i Meld. St. 25 og 27 (2014-2015) er det igangsatt og gjennomført en rekke dyptgripende endringer.

Som en del av reformarbeidet skal bompengesektoren endres. Dette svarer på bestillinger fra både Statens vegvesen, bompengeselskapene og brukerne, men samtidig er

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt