Magma
20.06.2017
I PRAKSIS ER MENNESKELIGE BEHOV, MOTIVER OG DRIVKREFTER OFTE GANSKE STABILE. MARKEDSFØRING OG MARKEDSKOMMUNIKASJON SKAL FORTSATT PASSERE EVOLUSJONSMESSIG URGAMLE HJERNER
NOEN GANGER føler jeg meg som en analog person i en digital verden. Da jeg lærte de grunnleggende prinsippene om hva markedsføring er, og hvordan markedskommunikasjon virker, var begreper som SoMe, programmatiske kjøp, innholdsmarkedsføring og Google Analytics ukjente. Sågar ville vi ha klassifisert noen av dagens digitale løsninger som science fiction. Markedsføring som fagfelt er i ferd med å gjennomleve grensesprengende forandring. Nye mediemuligheter, nye måter å kommunisere på, nye måter å segmentere på, nye måter å analysere kundedata og kjøpe medieplass på har oppstått og oppstår nesten daglig. Nye begreper og «buzzord» preger bransjen. Det er krevende å holde seg oppdatert og vanskelig å følge med på alt det nye som kommer. Likevel tenker jeg av og til at bransjedebatten er ganske lik tenåringsprat om sex. «Alle snakker om det, alle tror alle andre har gjort det, men de færreste er særlig erfarne. » Alle halser hvileløst videre på nye seminarer og er livredde for ikke å fremstå som digitale vinnere. Eller som kommentator Andreas Halses ironisk påpekte i VG 7. mai 2017: «Dere vil ikke være den bensinslukende Chevroleten som står igjen når det digitale og førerløse el-toget tar av fra svevperrongen. »
Samtidig er det også sant at mye er nytt og endret. Det siste tiåret har medført store faglige endringer for markedsføring - både akademisk og i praktisk anvendelse. Både forbrukere og firmaer har nå fått nye digitale muligheter man bare kunne drømme om for f�
Gå til medietSamtidig er det også sant at mye er nytt og endret. Det siste tiåret har medført store faglige endringer for markedsføring - både akademisk og i praktisk anvendelse. Både forbrukere og firmaer har nå fått nye digitale muligheter man bare kunne drømme om for f�