Utsagnet over er hentet fra NOU 2017: 12 Svikt og svik - " Gjennomgang av saker hvor barn har vært utsatt for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Hvordan stiller institusjoner med ansvar for barn seg til en så skakende dom om svikt og svik? Barnehagen er en del av velferdsstatens omsorgsregime, som omfatter nesten alle barn under opplæringspliktig alder. Barnehagelærere møter barn fra alle slags hjem og med ulik omsorg. I denne kronikken er det barnehagen og barnehagelærerutdanningen som utfordres av utredningen.
Med tittelen Svikt og svik gjenspeiler det offentlige utvalget, ledet av Ann-Kristin Olsen, opplevelsene av alvoret i det de gjennom sitt arbeid har fått innblikk i. Utvalget fikk i oppgave å undersøke alvorlige saker av vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt mot barn, for å se om disse sakene kunne vært forebygget eller avdekket på et tidligere tidspunkt. Mandatet var å finne ut hva som var galt, finne systemsvikt, for å hindre at slikt skjer igjen. Etter et omfattende arbeid uttrykker de følgende:
Vi har gått gjennom mange tusen dokumenter som kan belyse sakene, som journaler fra helse- og barneverntjenester, uttalelser fra skoler og barnehager, straffesaksdokumenter, dommeravhør og rapporter fra tilsynsmyndigheter. Vi har snakket med noen av de utsatte barna direkte, og med representanter for tjenester som ikke klarte å beskytte dem godt nok. Innblikket vi har fått i disse barnas situasjon har gjort et dypt inntrykk. Det ble klart for oss at et så teknisk ord som systemsvikt ikke var dekkende. Dette handler først og fremst om svik mot barn. [1]
Dette er dypt alvorlige ord til selvransakelse for alle oss som har med barn å gjøre, i nære relasjoner og i profesjonelt arbeid. Barn skal ha et trygt og godt liv. Det er vi voksne som har ansvar for at så skjer.
Barnehagen
Barnevoldsutvalgets [2] utredning har satt omsorg og omsorgssvikt på den offentlige dagsorden. Omsorg er livsnødvendig og en forutsetning for sunn og god utvikling. Barn er prisgitt sine omsorgspersoner. En av barnehagens fire lovpålagte oppgaver er å ivareta barnets behov for omsorg, som grunnlag for barnets utvikling. [3] Omsorgsoppgaven, som er en relasjonell oppgave, omfatter både etiske, holdningsmessige og helt praktiske sider i de voksnes samspill med barna i deres hverdagsliv. Det dreier seg også om et lovpålagt samarbeid med foreldre.
I denne kronikken dreier omsorg seg ikke bare om å yte nødvendig omsorg, men også om personalets årvåkenhet når det gjelder barnets velbefinnende. Slik at den oppmerksomme omsorgsgiver er i stand til å gjenkjenne tegn og signaler på at barnet kan være utsatt for omsorgssvikt i dets hjemmemiljø. Det er imidlertid her det har sviktet.
En voksen som har med barn å gjøre, har ansvar for den del av barnets liv som en har i sin hånd, slik den danske etikeren Knud E. Løgstrup uttrykke det. Barnehagen må i denne sammenheng ses i et forebyggingsperspektiv. Forebygging skjer på ulike nivå, både som allmenn og selektiv forebygging. Fordi barnehagen møter nesten alle barn, kan den, ideelt sett, være samfunnets lyttepost, med et føre-var -prinsipp. Imidlertid viser utredningen at mange instanser som har med barn å gjøre, også barnehagen, svikter:
Vi ble kjent med tilfeller hvor barn i en årrekke hadde vært seksuelle objekter for sine foreldre. Noen ble misbrukt allerede som spedbarn. Andre hadde blitt utsatt for sadistiske former for fysisk mishandling gjennom hele oppveksten (op.cit.).
Barnehagens plikt
Barnehagen har en lovpålagt plikt til å opplyse barneverntjenesten når det er grunn til bekymring:
22.Opplysningsplikt til barneverntjenesten: Barnehagepersonalet skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.
Uten hinder av taushetsplikt skal barnehagepersonalet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester 4-10, 4-11, 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker, jf. samme lov 4-24. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, plikter barnehagepersonalet å gi slike opplysninger. Opplysninger skal normalt gis av styrer (Barnehageloven, Lovdata.no).
Det er en arbeidsdeling når det gjelder å gripe inn overfor omsorgssvikt. Barnevernets oppgave er å avdekke hvorvidt bekymringsmeldinger fra barnehagen, eller andre som har kontakt med barn, dreier seg om omsorgssvikt som krever tiltak fra myndighetenes side.
I 2009 har to departementer, som har ansvar for henholdsvis barneverntjenesten og barnehagen, gått sammen om å utarbeide veilederen Til barnets beste - " samarbeid mellom ba