- Var det vemodig med siste dag i tinget?
- Det var jo en spesiell og litt vemodig dag, men jeg er godt forberedt og klar for noe nytt.
- Debatten går på hva barna skal lære
- Blant dine karrieremessige høydepunkt så langt, kan vi jo nevne to ministerposter, både som kunnskaps- og senere miljøvernminister. Hvordan vil du se tilbake på tiden som kunnskapsminister, og hva vil du si står igjen som resultatene av politikken du førte?
- Det mest umiddelbare jeg kommer på, er tiltaket om å få inn leksehjelp som tilbud til elever i barneskolen. Det var viktig. Vi fikk også inn forsterket opplæring for elever i 1.-4. klasse, og tidlig innsats var viktig både for Øystein Djupedal og for meg. Full barnehagedekning ble innført før jeg begynte som minister, men jeg var med på å legge frem Stortingsmeldingen om kvalitet i barnehagen og fortsatte arbeidet med å sikre gode barnehager for alle, sier Solhjell, og nevner også innføringen av rektorutdanning under hans periode i departementet.
- Det er vel ikke ukontroversielt å hevde at satsingen på barnehage var formidabel under den rødgrønne regjeringen. Hvor riktig er det å si at satsingen på dette feltet overskygget andre felter innenfor kunnskapssektoren?