Bedre Skole
09.06.2017
Det blir ofte hevdet at muntlige ferdigheter har kommet i skyggen av andre grunnleggende ferdigheter. Dette er også utgangspunktet i 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
Redaktør og én av flere forfattere bak boken, er Kåre Kverndokken, som er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge og blant annet arbeider med lese- og skrivedidaktikk og læremiddelkunnskap. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er den tredje i rekken av «101-utgivelser» fra Kverndokken. Et formål med boken er «å øke den teoretiske innsikten i muntlighet som fagfelt og gjøre synlig hva som ligger i begrepet
muntlige ferdigheter» (s. 5). Boken har to hoveddeler: Del I består av sju vitenskapelige artikler om muntlighet, mens del II knytter sammen teori og praksis ved å presentere «101 måter å fremme muntlige ferdigheter på». Artiklene spenner over et vidt felt, her skal jeg gi et par eksempler.
Retorikk og muntlig kreativitet
Artikkelen «Retorikk og muntlig kreativitet» er skrevet av Jonas Bakken, førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Bakken utfordrer det tradisjonelle synet på kreativitet og presenterer ny forskning på feltet. I denne forskningen blir søkelyset rettet mot det kreative produktet som har to kjennetegn: Det må være originalt innenfor konteksten det ble skapt og høvelig
Gå til medietmuntlige ferdigheter» (s. 5). Boken har to hoveddeler: Del I består av sju vitenskapelige artikler om muntlighet, mens del II knytter sammen teori og praksis ved å presentere «101 måter å fremme muntlige ferdigheter på». Artiklene spenner over et vidt felt, her skal jeg gi et par eksempler.
Retorikk og muntlig kreativitet
Artikkelen «Retorikk og muntlig kreativitet» er skrevet av Jonas Bakken, førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Bakken utfordrer det tradisjonelle synet på kreativitet og presenterer ny forskning på feltet. I denne forskningen blir søkelyset rettet mot det kreative produktet som har to kjennetegn: Det må være originalt innenfor konteksten det ble skapt og høvelig