AddToAny

101 måter å fremme muntlige ferdigheter på

101 måter å fremme muntlige ferdigheter på
Det blir ofte hevdet at muntlige ferdigheter har kommet i skyggen av andre grunnleggende ferdigheter. Dette er også utgangspunktet i 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
Redaktør og én av flere forfattere bak boken, er Kåre Kverndokken, som er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge og blant annet arbeider med lese- og skrivedidaktikk og læremiddelkunnskap. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er den tredje i rekken av «101-utgivelser» fra Kverndokken. Et formål med boken er «å øke den teoretiske innsikten i muntlighet som fagfelt og gjøre synlig hva som ligger i begrepet

muntlige ferdigheter» (s. 5). Boken har to hoveddeler: Del I består av sju vitenskapelige artikler om muntlighet, mens del II knytter sammen teori og praksis ved å presentere «101 måter å fremme muntlige ferdigheter på». Artiklene spenner over et vidt felt, her skal jeg gi et par eksempler.



Retorikk og muntlig kreativitet

Artikkelen «Retorikk og muntlig kreativitet» er skrevet av Jonas Bakken, førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Bakken utfordrer det tradisjonelle synet på kreativitet og presenterer ny forskning på feltet. I denne forskningen blir søkelyset rettet mot det kreative produktet som har to kjennetegn: Det må være originalt innenfor konteksten det ble skapt og høvelig
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt