Politiforum
15.12.2023
I forrige artikkel skrev jeg om utfordringene rundt å både gi og motta tilbakemeldinger på arbeidsplassen som inneholder kritikk. Nå skal jeg si litt om hvordan slik kommunikasjon kan gis på en så produktiv måte som mulig.
Forskere som har brukt lupe i granskning av ulike kommunikasjonsformer på arbeidsplasser, er noe uenige om hvordan tilbakemeldinger bør gis. En oppfatning som går igjen, er derimot at kritikk i liten grad fører til ønskede endringer, og at slike tilbakemeldinger i stor grad blir farget av avsenders egne og subjektive tolkninger. Utgangspunktet for tilbakemeldingen blir altså hentet fra en snever informasjonsbank med lite rom for refleksjon og utfordring av avsenders oppfatning i forkant.
Det viser seg at muligheten for et negativt utfall øker dersom du ikke har tenkt gjennom alternative forklaringer på problemet før du starter samtalen, at du er overbevist om at samtalen enten bare fører til vinn eller tap for din egen d
Gå til medietDet viser seg at muligheten for et negativt utfall øker dersom du ikke har tenkt gjennom alternative forklaringer på problemet før du starter samtalen, at du er overbevist om at samtalen enten bare fører til vinn eller tap for din egen d