Politiforum
16.02.2024
Å kunne gi og ta imot tilbakemeldinger er av sentral betydning, både for god læring i politiutdanningen, og for en profesjonell tjenesteutøvelse i politietaten.
Som del av utviklingsprosjektet «Tilbakemeldingskompetanse/-kultur» (se faktaboks), har vi utviklet en modell for undervisning om tilbakemeldinger og praktisering av studentstyrte tilbakemeldinger. Bakgrunnen for prosjektet er funn fra PhD-arbeidet «Politi og skjønn - en studie av politibetjenters skjønnsutøvelse, sett i lys av rettslige rammer», samt erfaringer der politistudenter i undervisning og samtaler har formidlet ulike opplevelser med tilbakemeldinger fra praksisperioden.
Gjennomgang av litteratur om tilbakemeldinger i politifaglig kontekst, viser at det eksisterer en vegring mot å gi tilbakemelding som inneholder kritikk til kollegaer. Dette kan betraktes som en form for lojalitet der tanken er at man beskytter kollegaen ved å unngå å gi uttrykk for vurderinger av vedkommendes opptreden.
På den annen side viser forskning at det på tjenestesteder gjerne snakkes om opptreden som vurderes å være kritikkverdige, men ikke nødvendigvis med den det gjelder.
PSYKOLOGSK TRYGGHET
Psykologisk trygghet handler om at man har et miljø der folk opplever det trygt å gi og å ta imot tilbakemeldinger, uten frykt for negative konsekvenser. I intervjuene med studenter er dette et gjennomgående tema. Forhold som kødding, baksnakking, redsel for å stikke seg ut, og plassering nederst i hierarkiet skaper usikkerhet og gjør det krevende å ta imot og gi tilbakemeldinger.
Studenter som har vært i team, makkerpar eller på stasjoner der de opplever psykologisk tryggh
Gå til medietGjennomgang av litteratur om tilbakemeldinger i politifaglig kontekst, viser at det eksisterer en vegring mot å gi tilbakemelding som inneholder kritikk til kollegaer. Dette kan betraktes som en form for lojalitet der tanken er at man beskytter kollegaen ved å unngå å gi uttrykk for vurderinger av vedkommendes opptreden.
På den annen side viser forskning at det på tjenestesteder gjerne snakkes om opptreden som vurderes å være kritikkverdige, men ikke nødvendigvis med den det gjelder.
PSYKOLOGSK TRYGGHET
Psykologisk trygghet handler om at man har et miljø der folk opplever det trygt å gi og å ta imot tilbakemeldinger, uten frykt for negative konsekvenser. I intervjuene med studenter er dette et gjennomgående tema. Forhold som kødding, baksnakking, redsel for å stikke seg ut, og plassering nederst i hierarkiet skaper usikkerhet og gjør det krevende å ta imot og gi tilbakemeldinger.
Studenter som har vært i team, makkerpar eller på stasjoner der de opplever psykologisk tryggh